Opdateret d. 23 marts 2021

Kongernes Samling styrker formidlingen og publikumstilbud med ansættelse af museumschef

Museumsdirektør for Museum Midtjylland Laura Liv Weikop ansættes pr. 1. maj 2021 i en nyoprettet stilling som museumschef ved Kongernes Samling, organisationen bag museerne på Koldinghus, Amalienborg og Rosenborg.  Laura Liv Weikop, der er 35 år, er uddannet cand. mag. i kulturformidling fra Københavns Universitet og har gennem sin Ph.d.  fra Designmuseum Danmark og Det Kongelige Danske Akademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering forsket i udstillingsdesign, formidlingsformater og brugeroplevelser. Som leder af Museum Midtjylland har hun været med til udvikle og implementere bredtfavnende formidlingstiltag, udstillinger og publikumstilbud og på få år sikret en besøgsfremgang på 60 %.

Museumsdirektør for Kongernes Samling Thomas C. Thustrup udtaler:

”Ansættelsen af Laura Liv Weikop som museumschef på Kongernes Samling finder sted som en del af den strategiske transformation, som Kongernes Samling i øjeblikket gennemgår. En transformation, som skal sikre, at Kongernes Samling rækker ud til langt flere danskere end hidtil. Midlet hertil er blandt andet en væsentlig styrkelse af vores kompetencer inden for formidling med det formål at skabe en langt mere nærværende og relevant formidling af samlingerne og det danske monarkis historie. Laura Liv Weikop besidder utrolig stærke kompetencer inden for netop formidling og vil kunne sikre en innovativ og udviklingsorienteret tilgang til udstillinger, aktivitetsprogrammer og forskning.”

Ny museumschef for forskning, formidling og samling ved Kongernes Samling Laura Liv Weikop udtaler:

”På Kongernes Samling skal vi gentænke og videreudvikle landets tre mest fantastiske lokationer og skabe besøgssteder i international topklasse, der fremadrettet vil trække endnu flere danskere og turister til. Det bliver en fantastisk proces – og en helt unik og ekstremt privilegeret opgave at få lov at være en del af sammen med resten af organisationen.  Stillingen som museumschef på Kongernes Samling er derfor en drømmestilling – og den åbner storstilede muligheder for igen at arbejde målrettet med formidling og publikumstilbud, men i en helt ny skala. Så selvom det er vemodigt at skulle sige farvel til Museum Midtjylland og alle mine fantastiske kollegaer, frivillige og samarbejdspartnere, så glæder jeg mig helt enormt til at komme i gang.”

Som museumschef bliver Laura Liv Weikop en del af direktionen på Kongernes Samling, som foruden Laura også tæller kommunikationschef Nanna Ebert og museumsdirektør Thomas C. Thulstrup.

FAKTA OM KONGERNES SAMLING

Kongernes Samling er organisationen bag museerne på Koldinghus, Amalienborg og Rosenborg. De tre museer rummer centrale genstande og kunstværker, der fortæller om den danske kongelige historie og giver et indblik i historierne om såvel Danmarks konger og dronninger – menneskene bag det danske monarki som om Danmark selv. Kongernes Samling tager årligt imod 700.000 – i en ikke-covid-19 situation.