Særudstilling: Japan i Kongehuset

Særudstilling på Beletagen i Christian VIII’s Palæ på Amalienborg fra 17. juni til 3. september 2017.

Museet fejrer 150-året for de diplomatiske forbindelser mellem Japan og Danmark med en særudstilling, der viser Kongehusets store interesse for Japan igennem århundreder. Fascinationen og forbindelserne afspejles bl.a. i udsøgt kunst og kunstindustri fra det fjerne rige, og museumsgæster kan både opleve Kongefamiliens private ejendele og ting fra offentlige samlinger.

I dag er det japanske islæt blevet en naturlig del af hverdagen i Vesten med blomstrende kirsebærtræer, porcelæn og silke som hvermandseje, men for blot 150 år siden fandt de prestigefyldte og eftertragtede genstande kun vej til de allermest privilegerede, der samtidig fandt dem eksotiske og svære at afkode.

Allerede Christian 4. forsøgte i 1600-tallet at få direkte kontakt med Japan gennem sit nystartede Dansk Ostindisk Kompagni. Det mislykkedes, da shogunen lukkede landet for omverdenen, og det var kun få kinesiske og hollandske handelsfolk, der havde forbindelse med landet. Alligevel kom der allerede den gang fornemme japanske genstande til Kongehuset, og i udstillingen kan man f.eks. se en imponerende porcelænsvase fra 1600-tallet og et enestående lakkabinet fra 1700-tallet.

Sjældent sete er også foldeskærmene fra 1800-tallet dekoreret med naturmotiver udført i bl.a. guld- og silketråde. Før Japans åbning til resten af verden midt i 1800-tallet var sådanne udsøgte skærme forbeholdt Kejserfamilien, shogunslægten og få andre i Japans elite. Herefter blev de brugt som kostbare, officielle gaver f.eks. til europæiske monarker, da de repræsenterede ypperligt håndværk og traditionelle symbolladede motiver i japansk billedkunst. I dag har kun et fåtal af disse yderst sarte kunstværker overlevet.

I takt med Japans åbning mod omverdenen begyndte mere japansk kunst og kunsthåndværk at tilflyde det vestlige marked i en større bølge. Det affødte japanismen, der blev en helt ny og markant stilart i kunst og design fra sidste del af 1800-tallet. Også i Danmark blev mange inspireret af strømningen, deriblandt Prinsesse Marie af Orléans (1865-1909), der var gift med Prins Valdemar og en begavet amatørkunstner. Japanismen er åbenlys i en del af hendes billeder, og samtidig samlede hun aktivt på østasiatiske genstande. I udstillingen gives forbindelsen til Japan et særligt lille twist med eksempler fra Prinsessens samling af japanske figurer – og med et lille japansk-inspireret maleri af hende.

I 1867 lykkedes det at oprette diplomatiske forbindelser mellem de to lande, og udstillingen giver indtryk af de tætte relationer, der siden er opstået mellem Kongehuset og Kejserhuset i form af statsbesøg og gaveudvekslinger. H.M. Kejser Akihito var første gang i Danmark i 1953, og H.M. Dronning Margrethe første gang i Japan i 1963. Senest gæstede D.K.H. Kronprins Frederik og Kronprinsesse Mary Japan i 2015 i forbindelse med et Grønlandsfremstød. De indbyrdes statsbesøg og andre forbindelser gennem 150 år, der har styrket forholdet mellem landene, fremgår også af udstillingen med genstande helt frem til i dag. De fleste forfinede og fornemme, men nogle også finurlige og overraskende.

DANMARK-JAPAN 150 ÅR I 2017
H.K.H. Kronprins Naruhito og H.K.H. Kronprins Frederik er protektorer for 150-årsfejringen for oprettelsen af diplomatiske forbindelser mellem de to lande. Fejringen finder sted gennem hele 2017 med aktiviteter og arrangementer i både Danmark og Japan. Den dansk-japanske kultursatsning er blevet til i et tæt samarbejde mellem Kulturministeriet og Den Danske Ambassade i Tokyo samt det japanske udenrigsministerium. De respektive kulturaktiviteter er initieret af Statens Kunstfond, danske kunst- og kulturinstitutioner og enkeltstående kunstnere. Indsatsen er forankret i Det Internationale Kulturpanel, som er et tværministerielt organ bestående af Udenrigsministeriet, Kulturministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet.

Udstillingen og den tilhørende bog er realiseret med støtte fra Scandinavia-Japan Sasakawa Foundation og Toyota-Fonden.

 

Læs mere om en af de japanske foldeskærme i udstillingen her

Tilbage til oversigt