Grundet begrænset antal billetter, anbefaler vi, du køber entrébillet online før besøget. Køb din billet her.
Rosenborg Slot
Øster Voldgade 4A
1350 København K
Tlf: +45 3315 3286
museum@dkks.dk

Eventyrdronningen

Særudstilling på Beletagen i Christian VIII’s Palæ på Amalienborg fra 27. september 2018 til 19. maj 2019.

Træd ind i den kongelige eventyrverden, når Amalienborgsmuseet udfolder Hendes Majestæt Dronningens sceniske univers. Til udstillingen har Dronningen været med til at udvælge en række af sine egne kostumer og scenografier til nogle af vores mest elskede eventyr, som Kongernes Samling præsenterer i Christian VIII’s Palæs store sale.

Eventyrdronningen high-res fotos:Eventyrdronningen High-res

H.M. Dronningen foran bogskabet i sit soveværelse på Amalienborg med barndommens bøger, der har været til stor inspiration i Dronningens teaterarbejde. Foto: Kamilla Bryndum

H.M. Dronningen foran bogskabet i sit soveværelse på Amalienborg med barndommens bøger, der har været til stor inspiration i Dronningens teaterarbejde. Foto: Kamilla Bryndum

H.M. Dronningen er meget glad for sin gamle, gule værktøjskasse og passer rigtig godt på den: ”Alt, der kan klares med saks og lim, tape og hæfteklammer, det er lige mig.” Værktøjskassen bruges bl.a., når Dronningen klippe-klistrer papirhatte. Foto: Kamilla Bryndum

H.M. Dronningen er meget glad for sin gamle, gule værktøjskasse og passer rigtig godt på den: ”Alt, der kan klares med saks og lim, tape og hæfteklammer, det er lige mig.” Værktøjskassen bruges bl.a., når Dronningen klippe-klistrer papirhatte. Foto: Kamilla Bryndum

Kostumedele designet af H.M. Dronningen til bl.a. Fyrtøjet på Pantomimeteateret. Hundens øjne – så store som Rundetårn - kan poppe ud af hovedet ved hjælp af en fjeder. Foto: Kamilla Bryndum

Kostumedele designet af H.M. Dronningen til bl.a. Fyrtøjet på Pantomimeteateret. Hundens øjne – så store som Rundetårn – kan poppe ud af hovedet ved hjælp af en fjeder. Foto: Kamilla Bryndum

Skitser og kostumedele designet at H.M. Dronningen til Bournonville-balletten Et Folkesagn på Det Kongelige Teater. Hildas brudekjole er inspireret af Dronning Sophie Amalies broderede trøje fra 1600-tallet, der er bevaret på Rosenborg Slot. Den er dekoreret med jordbær, nelliker og forglemmigej. Foto: Kamilla Bryndum

Skitser og kostumedele designet af H.M. Dronningen til Bournonville-balletten Et Folkesagn på Det Kongelige Teater. Hildas brudekjole er inspireret af Dronning Sophie Amalies broderede trøje fra 1600-tallet, der er bevaret på Rosenborg Slot. Den er dekoreret med jordbær, nelliker og forglemmigej. Foto: Kamilla Bryndum

H.M. Dronningen har gemt talrige skitser og små notater til sine kostumer og scenografiske arbejder, og her ses et lille udvalg. Der er bl.a tale om arketypiske eventyrfigurer såsom gode, onde, dyr og mærkelige væsener, ligesom kulisser og særlige effekter er sat på papir. Der er alt fra yndige hyrdinder og standhaftige militærfolk til brummende trolde, elegante rotter og træer på vandring … og naturligvis de obligatoriske kongelige og folkelige samt heksene. . Foto: Kamilla Bryndum

H.M. Dronningen har gemt talrige skitser og små notater til sine kostumer og scenografiske arbejder, og her ses et lille udvalg. Der er bl.a tale om arketypiske eventyrfigurer såsom gode, onde, dyr og mærkelige væsener, ligesom kulisser og særlige effekter er sat på papir. Der er alt fra yndige hyrdinder og standhaftige militærfolk til brummende trolde, elegante rotter og træer på vandring … og naturligvis de obligatoriske kongelige og folkelige samt heksene. . Foto: Kamilla Bryndum

Et udpluk af H.M. Dronningens papirhatte til amatørforestillinger. H.M. Dronningen har gennem årene skabt en masse hatteskabeloner, som kan varieres i det uendelige ved, at man giver dem et andet knæk, tilføjer et par ører eller en mule. De fleste af papirhattene er kreeret til amatørforestillingerne på ”Fru H’s Danseinstitut”. Dronningen var i mange år involveret i veninden Susanne Heerings private balletskole i Næstved, hvor de to sammen i kreativt pingpong stablede eventyrverdener på balletbenene. Foto: Kamilla Bryndum

Et udpluk af H.M. Dronningens papirhatte til amatørforestillinger. H.M. Dronningen har gennem årene skabt en masse hatteskabeloner, som kan varieres i det uendelige ved, at man giver dem et andet knæk, tilføjer et par ører eller en mule. De fleste af papirhattene er kreeret til amatørforestillingerne på ”Fru H’s Danseinstitut”. Dronningen var i mange år involveret i veninden Susanne Heerings private balletskole i Næstved, hvor de to sammen i kreativt pingpong stablede eventyrverdener på balletbenene. Foto: Kamilla Bryndum

H.M. Dronningen er tilskuer på Pantomimeteatret i Tivoli. Med andre medvirkende sidder scenografen spændt og venter på, at tæppet går til en prøve på den kommende forestilling. Foto: Kamilla Bryndum

H.M. Dronningen er tilskuer på Pantomimeteatret i Tivoli. Med andre medvirkende sidder scenografen spændt og venter på, at tæppet går til en prøve på den kommende forestilling. Foto: Kamilla Bryndum

H.M. Dronningen: ”Når jeg designer balletkostumer, er jeg nødt til at tænke praktisk; kan man strække benene tilstrækkeligt, er det for varmt eller tungt? Papegøjens hoved bliver f.eks. kølet af i et særligt skab mellem forestillingerne, da det bliver så varmt indeni”. H.M. Dronningen taler med papegøjen i Pantomimeteatrets kulisse. Foto: Kamilla Bryndum

H.M. Dronningen: ”Når jeg designer balletkostumer, er jeg nødt til at tænke praktisk; kan man strække benene tilstrækkeligt, er det for varmt eller tungt? Papegøjens hoved bliver f.eks. kølet af i et særligt skab mellem forestillingerne, da det bliver så varmt indeni”. H.M. Dronningen taler med papegøjen i Pantomimeteatrets kulisse. Foto: Kamilla Bryndum

H.M. Dronningen som 14-årig prinsesse, sminket næsten til uigenkendelighed og trådt ind i rollen som fin og fornem dronning fra 1700-tallet. Billedet er fra en forestilling i det private Juliane Marie Teatret, som H.M. Dronningen og hendes søstres barnepige satte i værk for Prinsesserne og deres venner på Fredensborg Slot i 1954. H.M. Dronningen er udklædt som dronning Juliane Marie med kunstig næse og paryk samt ægte juveler fra Dronning Ingrids ”udlånsmarked”. Foto: H.M. Dronningens Håndbibliotek

H.M. Dronningen som 14-årig prinsesse, sminket næsten til uigenkendelighed og trådt ind i rollen som fin og fornem dronning fra 1700-tallet. Billedet er fra en forestilling i det private Juliane Marie Teatret, som H.M. Dronningen og hendes søstres barnepige satte i værk for Prinsesserne og deres venner på Fredensborg Slot i 1954. H.M. Dronningen er udklædt som dronning Juliane Marie med kunstig næse og paryk samt ægte juveler fra Dronning Ingrids ”udlånsmarked”. Foto: H.M. Dronningens Håndbibliotek

H.M. Dronningen: ”Jeg elsker den særlige stemning på Pantomimeteatret, selvom jeg ikke hæftede mig ved teatret som barn, fordi jeg var mest interesseret i radiobilerne og rutsjebanen”. Her er et glimt fra kulissen, hvor H.M. Dronningens kostumer i forgrunden er en gyngehest og dansende flammer. Foto: Kamilla Bryndum

H.M. Dronningen: ”Jeg elsker den særlige stemning på Pantomimeteatret, selvom jeg ikke hæftede mig ved teatret som barn, fordi jeg var mest interesseret i radiobilerne og rutsjebanen”. Her er et glimt fra kulissen, hvor H.M. Dronningens kostumer i forgrunden er en gyngehest og dansende flammer. Foto: Kamilla Bryndum

H.M. Dronningen er tilskuer på Pantomimeteatret i Tivoli sammen med teatrets kunstneriske chef, Peter Bo Bendixen, og koreografen, Dinna Bjørn. Det mangeårige team følger den nye forestilling. Foto: Kamilla Bryndum

H.M. Dronningen er tilskuer på Pantomimeteatret i Tivoli sammen med teatrets kunstneriske chef, Peter Bo Bendixen, og koreografen, Dinna Bjørn. Det mangeårige team følger den nye forestilling. Foto: Kamilla Bryndum