Nyt navn, nyt logo og nye farver

 Fra guld til grafik – årsskiftet har budt på ny visuel identitet på museerne. Og efter 177 år som De Danske Kongers Kronologiske Samling hedder vi nu “Kongernes Samling”.

NY Ro Ny Am

Siden 1838 har De Danske Kongers Kronologiske Samling på Rosenborg Slot, og siden 1994 også i Christian VIII’s Palæ på Amalienborg, forvaltet en enestående samling af genstande og historiske interiører, der tilsammen giver et helt særligt indblik i Danmarkshistorien.

Museet har med sin kronologiske opstilling gennem årene taget millioner af gæster fra hele verden med på en rejse gennem den kongelige historie. For Samlingen gælder det som for kongerne – altid at være en del af historien og samtidig være af sin tid – i konstant udvikling og evig fornyelse.

Det er på denne baggrund, at vi igangsatte processen med at udvikle en samlet grafisk, visuel identitet, der kan rumme og forene alle Samlingens virkefelter. Rammen for arbejdet har været at kommunikere et mere tydeligt budskab om, hvad institutionen står for, og hvad den rummer.

Til at hjælpe os med opgaven engagerede vi bureauet AM, som har førte os gennem processen med at finde balancen mellem tradition og fornyelse.

Vi har identificeret og fokuseret på fem punkter, der skaber grundlaget for det udtryk, vi har søgt:

Vores fortælling
Den korte og præcise beskrivelse, der viser hvad vi står for, og viser vores stolthed over at varetage ansvaret for Samlingen.

Kongernes Samling på Rosenborg og Amalienborg giver et enestående indblik i livet for Danmarks konger og dronninger – menneskene bag det danske monarki. Se kunstskattene, de uvurderlige kroner og kronjuveler, og bliv klogere på, hvordan kongefamilierne indrettede sig – og i det hele taget så på verden. Kongernes Samling er Danmarkshistorie i kongeligt perspektiv.

Et nyt navn
En fornyelse af Samlingens navn til en kortere og mere funktionel form. Samlingens hidtidige lange navn har gjort det svært at bruge, men det nye træder vi for alvor ind i det 21. århundrede.

En egen krone til kronens hjemsted
En respektfuldt tegnet udgave af Christian 5.s krone, der finder sin inspiration i kronens udsmykning snarere end i dens form.

To huse, to farver
En poetisk abstraktion over de oldenborgske farver. Den røde til Rosenborg – den gule til Amalienborg.

Et typografisk slægtskab
Den nære forbindelse mellem de to museer får et visuelt udtryk i deres typografi; museerne har fået navnetræk i den samme skrifttype.

Tilbage til oversigt