Det gyldne tableau – Christian 8. og Thorvaldsen på Amalienborg

På H.M. Dronningens 75-års fødselsdag d. 16. april åbner den permanente udstilling af Thorvaldsens forgyldte bronzestatuetter fra 1820’erne i Christian 8.s Palæ på Amalienborg. Figurerne er mindre udgaver af Thorvaldsens mest berømte figurer og fremvises som et spektakulært helhedsværk sammen med de tilhørende kandelabre og opsatser i Appartementsalen på Beletagen.

De 11 bronzeskulpturer kastede glans over Christian 8. og Dronning Caroline Amalies gallatafler, hvor de fungerede som borddekoration. Motivkredsen er hentet fra græsk/romersk mytologi og repræsenterer et højdepunkt inden for nyklassicistisk kunst.

Selve udstillingsformen tager sin inspiration i en konkret bordplan fra tiden, hvor skulpturerne bliver opstillet på dramatisk og imponerende vis på et knapt 8 meter langt specialbygget bord med indbyggede spots. Salen får ny lyssætning, og to store portrætter af “værtsparret” Christian 8. og Dronning Caroline Amalie bliver en del af udstillingen.

FOR FRÆKKE TIL KONGENS TAFFEL
I dag beundrer vi Thorvaldsen for hans sublime håndværk og klassiske formsprog. Vi nyder værkerne for deres skønhed og ser dem som uskyldige. I samtiden var synet på dem imidlertid anderledes – de mandlige figurer var så dristige, at man på et tidspunkt fik udført figenblade i forgyldt metal til at dække deres ædlere dele. De mytologiske figurer symboliserede liv, kraft og sanselighed – på mange måder et ekko af livsnyderiet ved det kongelige taffel med udsøgt mad og drikke, men altså også sanselighed i en mere erotisk forstand af ordet, der med tiden blev problematisk og måtte tildækkes. Figenbladene vises også i udstillingen.

THORVALDSEN OG CHRISTIAN 8.
Christian 8. var meget interesseret i kunst og kultur, og udover studier i historie og litteratur havde han modtaget tegneundervisning. På Europarejsen, der strakte sig over fire år (1818-22), var det derfor helt naturligt for det daværende Tronfølgerpar at besøge Thorvaldsens atelier i Rom. Rom var på dette tidspunkt Europas kulturelle centrum, og Thorvaldsen en feteret kunstner, der i sine mere end 40 år i byen udførte bestillinger for paver, europæiske fyrster og andre fremtrædende personligheder. Under sit besøg i atelieret i 1820 fik Christian 8. den ide at lade formindskede kopier af nogle af Thorvaldsens mest berømte kunstværker fremstille til Amalienborg. Modelleringen blev foretaget af italieneren Pietro Galli (1804-77), der arbejdede i Thorvaldsens værksted. På hjemrejsen bestilte Tronfølgerparret i Paris de store forgyldte kandelabre og opsatser med krystalfade, der skulle pryde gallabordet sammen med figurerne.

SKULPTURERNE I FORTID, NUTID OG FREMTID
Skulpturerne har hidtil stået i et lille kammer på Rosenborg, hvor de har været stuvet sammen bag glas i dårlig belysning, så det har været svært at nyde dem. Med den nye udstilling kommer de til deres ret og kan igen stråle dér, hvor de var bestemt til.

H.M. Dronning Margrethes dybe interesse for kunst og kultur deler hun med sin fjerne slægtning, Christian 8., og det er derfor passende, at udstillingen åbner netop på H.M. Dronningens fødselsdag. Appartementsalen og de øvrige pragtrum på Beletagen bliver stadig benyttet til repræsentative formål, så både de kongeliges gæster og offentligheden vil derfor kunne nyde Thorvaldsens bronzefigurer også i det 21. århundrede

Tilbage til oversigt