Familier og børn

Besøg Amalienborg med din familie og giv børnene en helt særlig oplevelse, når I går i fodsporet på de gamle danske konger og dronninger gennem 200 år. Husk det er helt gratis for børn at besøge Amalienborg.

Glæd jer til at møde Amalienborgs museumsmaskot, elefanten Hannibal. Han har sit helt eget spor i museet, som børn og voksne følger, mens I bliver klogere sammen. Hannibal har også et hæfte, der udfolder museets kongelige Danmarkshistorie i børnehøjde og opfordrer til samspil mellem de små og deres medbragte voksne både på museet, og når I er kommet hjem.

Børnesporet og hæftet er begge på dansk og engelsk og kan opleves hele året.

Rigtig god fornøjelse!

 

PIST VÆK! Julejagt for børn på Amalienborg med elefanten Hannibal

Hjælp elefanten Hannibal med at redde julen på Amalieborg – alle juletraditionerne er pist væk! Gratis juleaktivitet for småbørnsfamilier i weekenderne i december
Julen på Amalienborg er i fare! Museet er pyntet fint op til jul, men alle de kongelige juletraditioner er forsvundet. Hannibal går på julejagt, men har brug for hjælp fra børnene for at finde spor af julerierne og de forsvundne traditioner.

Den kongelige jul er fyldt med traditioner. De færreste ved dog, at flere af vores dronninger har været med til at udbrede nogle af de mest populære traditioner herhjemme. Med inspiration fra Tyskland bestilte Christian 10.’s dronning Alexandrine som kronprinsesse efter sigende den første adventskrans hos en blomsterhandler i Århus i starten af 1900-tallet. Blomsterhandleren var snu at udstille kransen i vinduet inden afhentning, og snart var mange af byens fruer interesserede at få bundet en adventskrans.

Senere gjorde dronning Ingrid Luciatraditionen populær, da hun lod prinsesse Margrethe og prinsesse Benedikte iklædes Luciadragt til Luciafesten på den svenske ambassade i 1946. Et par årtier før havde Luciatraditionen spredt sig i Sverige, og det var naturligt for den svenskfødte dronning at lade sine børn være en del af Luciafesten i København. Det allerførste julemærke fra 1904 har også forbindelse til kongehuset, da det bar et portræt af Christian 9.’s dronning Louise. Hun var yderst aktiv inden for velgørenhed og hjalp især syge og fattige børn i juletiden.

Julejagten bringer traditionerne til live for børnene, og efter sporjagt og dans om juletræet uddeler Hannibal sin elefantorden Hannibal-klubben til alle børn som tak for hjælpen. Alle er velkomne til at medbringe hjemmelavet julepynt til at hænge på Hannibals kongelige juletræ.

For mere information om Hannibals julejagt kontakt venligst læringsenheden på ch@kosa.dk eller tlf. 33186045.

PRAKTISK INFO

Hannibals juleaktivitet foregår to gange dagligt i weekenderne: 2.-3. dec., 9.-10. dec. og 16.-17. dec. kl. 11.15-12.15 og 13.15-14.15 Julejagten varer ca. 1 time.

Julejagten er gratis for børn, voksne betaler entré til museet. Billetter kan købes i webshoppen fra medio november. Det vil også være muligt at købe billet på dagen i museets billetsalg, hvis holdet ikke er fyldt op. Anbefales til børn i alderen 5-8 år ledsaget af en voksen.
Sted: Amalienborg, Christian IIX’s Palæ, 1257 København K. Indgang via porten nærmest Frederiksgade. Indenfor bliver I taget imod af en læringspilot.

 

Skattejagter på Amalienborg
Herunder kan du hente forskellige skattejagter, som kan bruges til at udforske museets udstillinger.

Skattejagt Nr. 1
Download i PDF-format

 

 

 

Skattejagt Nr. 2
Download i PDF-format

Relationer

Book en tur

Museet på Rosenborg tilbyder ture rundt på museet for grupper i de faste udstillinger samt i nogle særudstillinger. Vi lægger stor vægt på den mundtlige formidling og det direkte møde med museets gæster. En tur varer ca. 1 time og skal bestilles senest 14 dage før. Deltagerantallet er max. 25 personer pr. tur. Vi tilbyder også omvisninger på engelsk, tysk og fransk. Pris: 800 kr. (mandag-fredag) / 900 kr. (lørdag-søndag) Varighed: ca. 60 min. Omvisninger uden for museets normale åbningstid kan arrangeres mod ekstra betaling for vagtudgifter. Du kan booke og betale for en tur med det samme via Kongernes Samlings webshop. For yderligere information og bestilling kontakt bookingen på 3318 6055 eller via booking@kosa.dk. Telefonen er åben tirsdag til fredag kl. 10.00-12.00. Vær opmærksom på at få bekræftet aftalen. Bemærk venligst: På en omvisning oplever du et udvalg af museets samlinger. Alle omvisninger ender i Skatkammeret ved kronjuvelerne. Efterfølgende er det ikke muligt at få adgang til Rosenborg igen på samme billet. Afbestilling I tilfælde af afbestilling vil der være et afbestillingsgebyr på 150 kr., hvis turen afbestilles mere end 14 dage før. Hvis afbestillingen finder sted senere end 14 dage før tidspunktet for turen, vil turens fulde pris blive opkrævet. Aktuelle ture på Rosenborg: For voksne: DET BEDSTE AF ROSENBORG Klassisk omvisning om Christian 4.s Rosenborg. Oplev danmarkshistorien i et kongeligt perspektiv og få historien helt tæt på kroppen, når du går i fodsporet på de danske konger og dronninger, som levede her gennem 200 år. Pris: 600 (mandag-fredag) / 700 kr. (lørdag-søndag) Book omvisningen i vores webshop her. For voksne: KONGELIG KÆRLIGHED Omvisningen står i kærlighedens tegn på Rosenborg, hvor vi går tæt på kongelige kærlighedsforhold igennem 200 år. Kærlighed er tit en kompliceret størrelse og tilsat politik, store aldersforskelle, et stort antal børnefødsler og hoffets mange fristelser, har det kongelige kærlighedsliv været alt andet end kedeligt. Vi zoomer ind på de mange spor efter kærlighed, der kan ses på slottet i dag. Vores læringspiloter tager gæsterne med på en tidsrejse og fortæller om kongernes og dronningernes farverige kærlighedsliv. Fortællingerne omhandler bl.a. Frederik 4., der var gift til både højre og venstre hånd – samtidigt! Omvendt var Frederik 3. og dronning Sophie Amalie i mange år lykkeligt gift, og som noget usædvanligt for tiden delte de soveværelse – lige indtil dronningens utroskab med kammertjeneren blev opdaget. I hån og afmagt forærede Frederik 3. hende en ring med en diamantbesat penis, der er udstillet i Det Grønne Kabinet i dag. Christian 5. og dronning Charlotte Amalie havde derimod et på mange måder harmonisk samliv, og det fortælles, at dronningen kørte sin pukkelryggede mand rundt i en kørestol i Kongens Have. Den mest kendte kærlighedshistorie af dem alle er dog nok dronning Caroline Mathildes affære med sin læge, J. F. Struensee, og Christian 7.s stiltiende billigelse. Én ting var i hvert fald sikkert; de levede sjældent lykkeligt til deres dages ende i de kongelige ægteskaber. Pris: 600 (mandag-fredag) / 700 kr. (lørdag-søndag) Varighed: ca. 60 min. Book omvisningen i vores webshop her. For voksne: DEN DANSK-SVENSKE BRODERFEJDE – KONFLIKT OG PROPAGANDA Omvisningen om det historisk anspændte forhold mellem Danmark og Sverige giver et dybdegående indblik i en propagandamaskine anno 1600. De historiske konflikter fortælles med udgangspunkt i de genstande, gobeliner, malerier, udsmykninger, skatte og symboler, som kongemagten har efterladt. Hvem var kongerne bag disse krige, og hvordan iscenesattes magten i den omfattende broderfejde? Hvor langt op i tiden strækker konflikten sig og kan man den dag i dag opleve arven efter had-kærlighedsforholdet mellem Danmark og Sverige? Fordyb dig i kongemagtens politiske og strategiske overvejelser i årene med konflikter, krige og anspændthed mellem Danmark og Sverige siden Christian 4.s regeringstid. Omvisningens nedslag i samlingens konkrete genstande giver nærvær til en fjern historie og et indblik i kongernes efterbehandling af de voldsomme begivenheder for at styrke deres image. Pris: 900 kr. (mandag-fredag) / 1000 kr. (lørdag-søndag) Varighed: ca. 60 min. For familier med børn: FAMILIEOMVISNING På familieomvisningen går du i fodsporet på den berømte Christian 4. i hans elskede slot, Rosenborg. Her oplever du bl.a. kongens krone på tæt hold, ser hans blodplettede krigstøj og hvor, han gik på toilettet. Gennem mundtlig historiefortælling opleves Rosenborg gennem fortællerens øje. Historierne fortælles i børnehøjde, så alle får en sjov og spændende oplevelse! Pris: 500 kr. (mandag-fredag) / 600 kr. (lørdag-søndag) Varighed: Ca. 60 min. Anbefales til børn fra 5 år. For skoler og dagtilbud Er du særligt interesseret i vores undervisningsforløb, så  se her.

Undervisning

På museerne på Amalienborg og Rosenborg kan elever og lærere udforske danmarkshistorien fra første parket, når de går i fodsporene på den danske kongefamilie gennem 400 år. Et besøg i kongernes samling giver mulighed for at opleve de tankevækkende og overraskende fortællinger, som træder frem fra hvert rum, som kongerne og dronningerne har levet i. Book et undervisningsforløb på Amalienborg på tlf. 3318 6055 eller skriv til booking@kosa.dk. Du kan også booke et forløb med det samme via webshoppen: book her. Bookingtelefonen er åben tirsdag til fredag kl. 10.00-12.00. Om læringsenheden Vi betragter læring for alle aldre som en vigtig del af ethvert besøg på Amalienborg og Rosenborg, og derfor er læringsenheden centralt placeret i formidlingen af Kongernes Samling. Læringsenheden tilbyder bl.a. undervisningsforløb til grundskoler, ungdomsuddannelser og daginstitutioner. Vores aldersdifferentierede undervisningsforløb er altid dialogbaserede og afstemt i forhold til Fælles Mål, lære- og læseplaner for ungdomsuddannelserne samt de pædagogiske læreplaner for daginstitutionerne. Se Kongernes Samlings øvrige undervisningsforløb her Få viden om nye undervisningstilbud Skriv en mail til læringsenheden på ch@kosa.dk, hvis du ønsker at blive informeret om nye undervisningstilbud på Rosenborg og Amalienborg. Vi kontakter dig, når der er nyt at opleve i Kongernes Samling for henholdsvis daginstitutioner, grundskolen og ungdomsuddannelserne. Mailen må gerne indeholde navn, skole, postnummer og mailadresse. AKTUELLE UNDERVISNINGSFORLØB PÅ  AMALIENBORG: PIST VÆK! Julejagt – hjælp Hannibal med at finde Amalienborgs forsvundne juletraditioner  Hjælp elefanten Hannibal med at redde julen på Amalieborg – alle juletraditionerne er pist væk! I hverdagene på Amalienborg afholder elefanten Hannibal julejagt på museet. Museumsmaskotten Hannibal har brug for hjælp til at finde de forsvundne juletraditioner for at redde julen! Aktiviteten er for børnehaver og 0.-2. klasse. Sporerne efter juletraditionerne er gemt forskellige steder på museet. Alle sporene leder børnene videre til en fortælling om en særlig juletradition, der er knyttet til den kongelige familie. Børnene skal desuden på udkig efter småting, som kan bruges til at arbejde videre med juletraditionen; fx glanspapir og snor til at lave juletræspynt af. Julejagten afsluttes med dans om juletræet. Alle er velkomne til at tage hjemmelavet julepynt med til at hænge på juletræet. Som tak for hjælpen uddeler Hannibal sin elefantorden Hannibal-klubben til alle børn. Sted: Amalienborg, Christian 8.’s Palæ, 1257 København K. Indgang via porten nærmest Frederiksgade. Indenfor bliver I taget imod af en læringspilot. Tidspunkt: Alle hverdage undtagen mandage i perioden 28. november – 22. december 2017. Vi afholder to forløb på tirsdage, kl. 11.15 og kl. 13.15, og et forløb onsdage, torsdage og fredage kl. 11.15. Varighed: ca. 60 minutter. Pris for børnehaver: 250 kr. pr. børnehavegruppe (max 14 børn pr. gruppe). Pris for skoleklasser: 475 kr. pr. klasse. Køb af forløb: Forløbet kan købes i webshoppen eller ved at henvende sig til museets booking. Hvis du fortryder købet, skal bookingafdelingen kontaktes på: Tlf.nr.: 3318 6055. Telefonen er åben tirsdag til fredag kl. 10:00 til 12:00. E-mail: booking@kosa.dk. I tilfælde af afbestilling vil et afbestillingsgebyr på 150 kr. forfalde til betaling, hvis turen afbestilles mere end 14 dage før. Ved afbestilling mindre end 14 dage før tidspunktet for turen, vil turens fulde pris blive opkrævet. Ønsker du mere information om Hannibals julejagt, er du velkommen til at kontakte læringsenheden på ch@kosa.dk eller tlf. 33186045. Børnehaver – pædagogiske læreplaner PIST VÆK! – julejagten med Hannibal understøtter følgende punkter i de pædagogiske læreplaner: Alsidig personlig udvikling: Forløbet understøtter børnene i at føle sig værdifulde ved at have en aktiv rolle i julejagten samtidig med, at børnene er en del af det fællesskab, som opgaverne løses i. Julejagtens praktiske opgaver inspirerer børnene til at anvende og udvikle fantasi og kreativitet. Sociale kompetencer: Børnenes sociale kompetencer udvikles i fællesskabet om at løse opgaverne i julejagten. Sprog: Forløbet underbygger børnenes sproglige kompetencer og udvikler både deres ordforråd og begrebsforståelse. Vi træner desuden sammenhænge mellem mimik og tale samt dialogen, hvor børnene i fællesskabet skiftevis taler, lytter, svarer og stiller spørgsmål. Krop og bevægelse: I forløbet stimuleres børnenes sanseverden ved, at vi arbejder med forskellige materialer og ritualer, som fordrer bestemte måder at bevæge kroppen på som fx Luciaoptoget og dansen om juletræet. Kulturelle udtryksformer og værdier: Introduktionen til forskellige juletraditioner medvirker til, at børnene på sigt kan genkende egne kulturelle rødder og udvikle en definition af et kulturelt ståsted. Forløbet kan inspirere børnene til selv at lege, omforme og eksperimentere med de kulturelle udtryk, de møder i forløbet. Indskoling – kompetenceområder PIST VÆK! – julejagten med Hannibal understøtter følgende læringsmål: 0. klasse: Sprog: Eleverne bliver opmærksomme på forskellige måder at anvende sproget i forhold til samtale, fortælling og skrivning. Kreative og musiske udtryksformer: Eleverne udtrykker sig i billeder og musik og kan genkende de enkelte musiske udtryk. Krop og bevægelse: Eleverne anvender kroppen varieret, og forløbet bidrager til, at eleverne leger alsidigt. Engagement og fællesskab: Eleverne bidrager til fællesskabet og drager omsorg for sig selv og andre. Julejagten lægger desuden op til at tage initiativ og fastholde valg. Eleverne udvikler viden omkring, hvordan de kan få indflydelse i sociale fællesskaber. 1. – 2. klasse: 1.-2. klasse i dansk: – Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i nære og velkendte situationer – Eleven kan forholde sig til velkendte temaer gennem samtale om litteratur og andre æstetiske tekster – Eleven kan kommunikere med opmærksomhed på sprog og relationer i nære hverdagssituationer 1.-3. klasse i kristendomskundskab: – Eleven kan udtrykke sig om centrale bibelske fortællinger – Eleven kan udtrykke sig om, hvad kristendom er og om centrale begivenheder i kristendommens historie, herunder folkekirkens betydning i Danmark 1.-2. klasse i billedkunst: – Eleven kan udtrykke sig i plane, rumlige og digitale billeder – Eleven kan samtale om egne og andres billeder 1.-2. klasse i musik: – Eleven kan deltage opmærksomt i sang, spil og bevægelse   SKABER GENSTANDE IDENTITET? Undervisningsforløbet ”Skaber genstande identitet?” stiller spørgsmål ved de genstande, vi omgiver os med.  Det overordnede mål med forløbet er, at eleverne gennem refleksioner og diskussioner af de kongelige arbejdsværelser og genstande får styrket deres historiske bevidsthed og identitet. Således at de opnår en forståelse for, hvordan de selv og det samfund de lever i er historieskabte og historieskabende. Derved opnår eleverne forudsætningerne for at leve og tage stilling i et demokratisk samfund. Genstande har mulighed for at fortælle om vores historie og, hvor vi kommer fra.  De kan skabe en identitet hos den enkelte, idet mødet med genstande ofte kan fortælle om glemte eller savnede familiemedlemmer, om barndom, ungdom eller alderdom. Samtidig kan genstande fortælle om tidligere tiders hverdagsliv, moden, håndværket og om opgangs- og nedgangstider. Amalienborgmuseet danner rammen for undervisningen, som er baseret på en tværfaglig og differentieret tilgang. De kongelige arbejdsværelser og genstande på museet fortæller om centrale begivenheder og personer, der har haft betydning for den danske historie. Eleverne bliver gennem forløbet inddraget som en aktiv del af undervisningen, hvor øvelser giver mulighed for at observere, diskutere og analysere genstande i de kongelige arbejdsværelser. Derigennem opnår eleverne et kronologisk overblik samt en større forståelse for det danske kongehus og den danske historie. Vi arbejder endvidere med at skabe reflekteret svar på følgende overvejelser: Hvorfor gemme visse genstande og smide andre væk? Hvornår har noget så meget værdi, at det skal gemmes, og skal det i så fald gemmes for eftertiden eller for ens egen skyld? Hvilken ”værdiskala” skal genstande vurderes ud fra: Minder, økonomi eller historie? Overvejelserne danner ramme for elevernes arbejde med udvælgelse af genstande fra museets egen kuffert. Her er hands-on genstande med til at åbne op for dialog, der gør eleverne i stand til at redegøre for deres syn på genstandes værdi og det at gemme i en historisk kontekst. Forløbet understøtter folkeskolens fagformål for historie, dansk og samfundsfag: Historie: Eleverne skal opnå en sammenhængsforståelse i samspil med et kronologisk overblik. Desuden skal eleverne blive fortrolige med dansk kultur og historie. Forløbet styrker elevernes historiske bevidsthed og identitet med henblik på at forstå, hvordan de selv, deres livsvilkår og samfund er historieskabte, hvilket er en forudsætning for at leve i et demokratisk samfund. Samfundsfag: Forløbet giver eleverne viden og færdigheder, så de kan tage reflekteret stilling til samfundet og dets udvikling. Eleverne opnår kompetencer, der giver dem mulighed for aktivt at deltage i et demokratisk samfund. Gennem forløbet udvikler elevene en kritisk tænkning samt en forståelse for, hvordan mennesker både påvirkes og kan påvirke samfundet. Endvidere opnår eleverne en forståelse for hverdagslivet i et samfundsmæssigt perspektiv. Dansk: Forløbet sigter mod at fremme elevernes indlevelsesevne og deres æstetiske, etiske og historiske forståelse. Derudover er målet med forløbet at styrke elevernes beherskelse af sproget og fremme deres lyst til at bruge det både personligt og alsidigt i samspil med andre. Fag: Historie, samfundsfag og dansk. Målgruppe: 4. – 6. kl. / 7. – 9.  kl. Varighed: 60 minutter Pris: 475,- For bestilling af forløb, kontakt os venligst via booking@kosa.dk eller telefonnr. 3318 6055. Telefonen er åben tirsdag-fredag kl. 10.00-12.00.   DET NYE DEMOKRATI – DA KVINDERNE FIK STEMMERET Undervisningsforløbet ”Det nye demokrati – da kvinderne fik stemmeret” belyser en af de store ændringer i det danske samfund siden grundlovens indførelse i 1849. Den 5. juni 1915 underskriver Christian X. modvilligt grundlovsændringen, som blandt andet giver kvinderne stemmeret. “På ét sted kan kvinderne ikke undværes, og det er i hjemmene. Her kan kvindens indflydelse ikke erstattes; thi gennem barnets kærlighed til hjemmet vækkes kærligheden til vort fælles hjem, Danmark”. Kong Christian X. 5. juni 1915, Kvindernes Valgretstog. Danmark var det fjerde land i verden, hvor kvinderne fik stemmeret. Men hvordan gik det til, og hvad gik forud for, at kvinderne ikke længere blot ville passe hjem og børn? Sammen med læringspiloten undersøger eleverne, hvilke kønsroller kongen og dronningen repræsenterede i tiden 1860 og frem til 1915. Med fokus på baggrunden for ændringen af grundloven klædes eleverne på, så de selv kan reflektere over og argumentere for synspunkter for og imod indførelse af stemmeret til kvinder.  I grupper arbejder eleverne med datidens kilder, så de selv kan formulere en tale for og imod stemmeret. En tale, som eleverne afslutningsvis holder på talerstolen i gallasalen – dér, hvor Christian X. for 100 år siden holdt sin berømte tale ved kvindernes Valgretstog og den store forsamling af kvindeforkæmpere. Undervisningen understøtter folkeskolens fagmål for fagene historie, dansk og samfundsfag: • Eleverne skal opnå viden om, at de er historieskabte og historieskabende. • Eleverne skal udvikle personlig og kulturel identitet. • Eleverne skal vide, at de er aktive deltagere i et demokratisk samfund. Fag:   Historie, dansk, samfundsfag. Målgruppe: 7. – 10. Klassetrin – max. 28 elever. Varighed:   90 min. Pris:   575 kr. Undervisningsforløbet kan bookes med det samme her Det nye demokrati – da kvinderne fik stemmeret for ungdomsuddannelser Forløbet henvender sig også til ungdomsuddannelserne. Her sættes fokus på kvindebevægelserne, og der stilles skarpt på argumenter for og imod kvinders stemmeret. Gennem dialogbaserede øvelser diskuteres de samfundsforhold og ændringer, som gik forud for det demokrati og samfund, som vi kender i dag. Med udgangspunkt i nutidige avisartikler perspektiveres der frem til i dag, hvor spørgsmålet om medborgerskab og ligestilling diskuteres. Undervisningen understøtter de faglige mål og indhold i fagene historie, dansk og samfundsfag: • Indsamle og systematisere informationer om og fra fortiden. • Anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed. • Sammenligne og forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre. • På et fagligt grundlag kunne argumentere for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog og diskutere en faglig problemstilling. Fag:    Historie, dansk, samfundsfag. Målgruppe: Ungdomsuddannelserne – max 28 elever. Varighed:    90 min. Pris:    575 kr. Undervisningsforløbet kan bookes med det samme her Aktuelt for børn på Amalienborg   Glæd jer til at møde Amalienborgs museumsmaskot, elefanten Hannibal. Han har sit helt eget spor i museet, som børn og voksne følger, mens I bliver klogere sammen. Hannibal har også et hæfte, der udfolder museets kongelige Danmarkshistorie i børnehøjde og opfordrer til samspil mellem de små og deres medbragte voksne både på museet, og når I er kommet hjem. Børnesporet og hæftet er begge på dansk og engelsk og kan opleves hele året. Vil I være testklasse? Skriv til leder af læringsenheden, Sissel Dreiøe Langkilde via sl@kosa.dk, hvis du er interesseret i at deltage med en klasse. Klassen vil være med til at udvikle de kommende undervisningsforløb og kommer bl.a. til at afprøve vores nye undervisningsforløb før de bliver tilbudt officielt. Det er helt gratis at deltage.

Undervisning

På museerne på Rosenborg og Amalienborg kan elever og lærere udforske danmarkshistorien fra første parket, når de går i fodsporene på den danske kongefamilie gennem 400 år. Et besøg i kongernes samling giver mulighed for at opleve de tankevækkende og overraskende fortællinger, som træder frem fra hvert rum, som kongerne og dronningerne har levet i. Om læringsenheden Vi betragter læring for alle aldre som en vigtig del af ethvert besøg på Rosenborg og Amalienborg, og derfor er læringsenheden centralt placeret i formidlingen af Kongernes Samling. Læringsenheden tilbyder bl.a. undervisningsforløb til grundskoler, ungdomsuddannelser og daginstitutioner. Vores aldersdifferentierede undervisningsforløb er altid dialogbaserede og afstemt i forhold til Fælles Mål, lære- og læseplaner for ungdomsuddannelserne samt de pædagogiske læreplaner for daginstitutionerne. Booking af undervisningsforløb Undervisningsforløbene kan bookes og betales med det samme via webshoppen. Vælg i ro og mag det forløb, I ønsker at deltage i her: Book forløb. For yderligere oplysninger kontakt venligst bookingen via booking@kosa.dk eller på tlf.nr. 3318 6055. Telefonen er åben tirsdag-fredag kl. 10.00-12.00. Få viden om nye undervisningstilbud Skriv en mail til læringsenheden på ch@kosa.dk, hvis du ønsker at blive informeret om nye undervisningstilbud på Rosenborg og Amalienborg. Vi kontakter dig, når der er nyt at opleve i Kongernes Samling for henholdsvis daginstitutioner, grundskolen og ungdomsuddannelserne. Mailen må gerne indeholde navn, skole, postnummer og mailadresse. AKTUELLE UNDERVISNINGSFORLØB PÅ  ROSENBORG: FREDERIK 4.S HOFSKOLE – FOR BEGYNDERE Hoffet på Frederik 4.s tid var stort og skulle varte både kongen, hans familie og gæster op. I undervisningsforløbet ”Frederik 4.s hofskole – for begyndere” er opgaven for eleverne sammen med læringspiloten at finde et nyt hof til kong Frederik 4. og Rosenborg Slot. Forløbet er en introduktion til historien for indskolingen. Forløbets overordnede mål er at lære eleverne at tage på tur og gå på museum. Eleverne får yderligere et indblik i den historie, der har været med til at skabe det liv og samfund, som vi lever i, i dag. Herigennem kan eleverne på sigt opnå en forståelse af, at de selv er historieskabte og historieskabende. Gennem fortællinger og aktiviteter afprøver eleverne, om de har det, der skal til for at blive en del af Frederik 4.s kongelige hof. De hører om Frederiks 4.s oldefar, Christian 4., der byggede slottet som sommerhus og gik i blodig krig mod svenskerne, hvor han mistede sit ene øje. Skjulte monogrammer og historier i lofterne skal desuden findes, og musik høres liggende på slottets fine gulve. I riddersalen prøver eleverne at gå, bukke og neje korrekt og ikke mindst, så øver de sig på at blive en rigtig adelig. Vi oplever de dyrebare kongekroner, der bevogtes i skatkælderen dybt under Rosenborg Slot. Måske er eleverne også så heldige, at de ligesom Frederik 4. får lov at skabe deres helt eget våbenskjold og dermed kan kalde sig adelige i Frederik 4.s hof. For børnehaver: Forløbet forholder sig til følgende emner inden for de pædagogiske læreplaner: Sprog, Krop og bevægelse samt Kulturelle udtryksformer og værdier. Målgruppe: Børnehavebørn (4-6 år). Max 15 børn. Varighed og pris uden værksted: 60 min./ 475,- kr. Varighed og pris med værksted: 90 min. / 575,- kr. For skoler: Undervisningen er dialogbaseret og differentieret og inddrager eleverne som aktive deltagere. Forløbet understøtter folkeskolens fagformål for dansk, billedkunst og historie: Dansk: Forløbet sigter mod at fremme elevernes indlevelsesevne og deres æstetiske, etiske og historiske forståelse. Derudover understøttes elevernes udvikling til en åben og analytisk indstilling til samtidens og andre perioders kulturers udtryksformer. Billedkunst: Forløbet understøtter elevernes udvikling af kompetencer til at opleve, producere og analysere billeder og derudover at blive i stand til at iagttage, reflektere og bruge billedsprog i kommunikative processer. Historie: Forløbet sigter mod at fremme elevernes fortrolighed med dansk kultur og historie. Fag: Dansk, billedkunst og historie. Målgruppe:  0.–2. klassetrin. Max 28 elever. Varighed:  90 min. (inkl. våbenskjoldsværksted). Pris:  575,- kr. Book og betal forløbet med det samme her Du kan skrive en mail til booking@kosa.dk og bestille forløbet. JAGTEN PÅ  CHRISTIAN 4. “Jagten på Christian 4.″ tager udgangspunkt i den berømte danske konge og grundlægger af Rosenborg Slot, Christian 4. Forløbets struktur og metoder, skal synliggøre det overordnede mål med forløbet: at eleverne skal få en fornemmelse af, at historikerens arbejde kan sammenlignes med at lægge et puslespil, hvor hvert spor svarer til en brik i puslespillet. Gennem oplevelse af historiefortælling og indsamling af spor efter kongen gruppevis i en slags skattejagt på Rosenborg, sammenstykker eleverne oplysninger om kongen. Forløbet ender ud at eleverne i fællesskab laver en karakteristik af Christian 4 ud fra det indsamlede materiale. Forløbet indeholder emnerne: Kongen og kronen om kongens rolle i samfundet, Kongen og kristendommen, Kongen og kunsten, Kongen i krig samt kongen og kærligheden. Forløbet understøtter folkeskolens kompetencemål for historie og dansk efter 6. klasse: Historie: Forenklede Fælles Mål: “Eleven kan med afsæt i enkle problemstillinger anvende kildekritiske begreber til at gøre rede for fortolkninger af fortiden” samt “Eleven kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum”. Dansk: Forenklede Fælles Mål: “Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer”, “Eleven kan læse og forholde sig til tekster i faglige og offentlige sammenhænge” samt “Eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster”. Fag: Historie og dansk Målgruppe: 4.-6. klasse Varighed: 90 min. Pris: 475,- kr. Book og betal forløbet med det samme her. Du kan også skrive en mail til booking@kosa.dk og bestille forløbet. Særligt for København Kommunes folkeskoler: Læringsenheden tilbyder forløbet “Jagten på Christian 4.” gratis for København Kommunes folkeskoler og dagtilbud i forbindelse med Åben Skole i skoleåret 2016-2017. Kontakt bookingen for at bestille et gratis forløb. ENEVÆLDENS ISCENESÆTTELSE Undervisningsforløbet ”Enevældens iscenesættelse” sætter fokus på fem af Danmarks konger, der har haft betydning for Danmarks udvikling fra valgkongedømme til enevælde og frem til grundlovens indførelse. Ved at tage udgangspunkt i elevernes egne muligheder for at iscenesætte sig selv perspektiveres der til fem specifikke danske kongers valg af iscenesættelse af dem selv igennem flere hundrede år. En iscenesættelse, der skulle vise, hvor mægtige og enestående kongerne var. Undervisningen er baseret på en differentieret tilgang, og eleverne bliver gennem forløbet inddraget som en aktiv del af undervisningen, hvor de i samspil med læringspiloten blandt andet kommer til at undersøge og diskutere kongernes valg af iscenesættelse. Omdrejningspunkterne spænder lige fra Christian IV’s blodige tøj fra søslaget på Kolberger Heide, Frederik III’s voksbyste og marmorgemak, Rosenborgs imponerende riddersal med gobeliner af Christian V’s sejre i Skånske Krig, portræt af den unge Christian VII med rigsregalierne, den folkekære Frederik VII og hans underskrivelse af grundloven i 1849, med mere. Undervisningen afsluttes med perspektivering i skatkammeret, hvor de enevældige kongers kronjuveler og rigsregalier opbevares. Målet med undervisningsforløbet er, at eleverne stiller sig kritisk overfor, hvordan og hvorfor kongerne valgte at fremstille sig selv samt opnår en sammenhængsforståelse og får et kronologisk overblik over de samfundsændringer, der ligger til grund for det danske samfunds udvikling frem til i dag. Forløbet understøtter folkeskolens fagformål for historie, dansk og samfundsfag om at: – Eleverne skal opnå viden om, hvordan de selv, deres livsvilkår og samfund er historieskabte. – Eleverne skal opnå viden om de forudsætninger, der ligger til grund for at leve i et demokratisk samfund. – Eleverne skal udvikle en åben og analytisk indstilling til samtidens og andre perioders og kulturers udtryksformer. – Eleverne skal forholde sig til demokratiske grundværdier og spilleregler med henblik på deres egen deltagelse i samfundet. Fag: Historie, dansk og samfundsfag. Målgruppe: 6. – 10. klassetrin. Max 28 elever. Varighed: 60 min. Pris: 475,- kr. Book og betal forløbet med det samme her. Du kan også skrive en mail til booking@kosa.dk og bestille forløbet. I RØG OG DAMP – I FODSPORET PÅ  KONG CHRISTIAN 4. Forløbet har fokus på de dramatiske fortællinger om kongen Christian 4. og hans elskede slot, Rosenborg. Børnene går i fodsporet på kongen og får en fornemmelse af hans stormfulde liv fra helt ung prins til hans sidste dage på Rosenborg. Børnene oplever bl.a. kongens krone på tæt hold, ser hans blodplettede krigstøj og hvor, han gik på toilettet. I forløbet indgår kropslige øvelser, dialog samt en værkstedsdel, hvor børnene kan designe deres egen personlige krone – ligesom Christian 4. gjorde det. Gennem mundtlig historiefortælling og hands-on elementer opleves Rosenborg gennem fortællerens øje. Undervisningsforløbet kan bestilles med eller uden kroneværksted. “I røg og damp – i fodsporet på kong Christian 4.” tilpasses målgruppen og tager højde for hhv. daginstitutionernes pædagogiske læreplaner samt folkeskolens forenklede fælles mål. For børnehaver: Forløbet forholder sig til følgende emner inden for de pædagogiske læreplaner: Sprog, Krop og bevægelse samt Kulturelle udtryksformer og værdier. For skoler: Forløbet understøtter folkeskolens Forenklede Fælles Mål for dansk og historie: Dansk efter 2. klasse: Forenklede Fælles Mål: ”Eleven kan forholde sig til velkendte temaer gennem samtale” samt ”Eleven kan kommunikere med opmærksomhed på sprog og relationer i nære hverdagssituationer” Dansk efter 4. klasse: Forenklede Fælles Mål: ”Eleven kan forholde sig til velkendte temaer i eget og andres liv gennem undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster.” samt ” Eleven kan følge regler for kommunikation i overskuelige formelle og sociale relationer.” Historie: Forenklede Fælles Mål, historie efter 4. klasse: ”Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv.” samt ”Eleven kan fortælle om, hvordan mennesker er påvirket af og bruger historie.” Fag: Dansk og historie Målgruppe: Børnehavebørn (4-6 år) samt 0.-3. klasse Varighed og pris uden værksted: 60 min./ 475,- kr. Varighed og pris med værksted: 90 min. / 575,- kr. Du kan booke og betale for det ønskede forløb her. Du kan også sende en mail til booking@kosa.dk og bestille forløbet. Særligt for København Kommunes folkeskoler og dagtilbud: Læringsenheden tilbyder forløbet “I røg og damp – i fodsporet på kong Christian 4.” gratis for København Kommunes folkeskoler og daginstitutioner i forbindelse med Åben Skole og Åben Dagtilbud i skoleåret 2016-2017. Tilbuddet er inklusiv kroneværksted og har en varighed på 90 min. Kontakt bookingen for at bestille et gratis forløb. PRAKTISK INFORMATION: Bestil et undervisningsforløb Du kan booke et undervisningsforløb eller bestille plads til et besøg med din klasse på egen hånd via mail booking@kosa.dk. Alle klasser skal bestille plads forud for besøget. Hvis du vil bestille og betale for et undervisningsforløb med det samme, kan du med fordel benytte Kongernes Samlings webshop. Se webshoppen Ønsker du at kontakte læringsenheden for yderligere information og vejledning skriv til booking@kosa.dk eller ring på telefonnr. 3318 6055. Telefonen er åben tirsdag til fredag kl. 10.00-12.00. Afbestillingsbetingelser I tilfælde af afbestilling vil der være et afbestillingsgebyr på 150 kr., hvis turen afbestilles mere end 14 dage før. Hvis afbestillingen finder sted senere end 14 dage før tidspunktet for turen, vil turens fulde pris blive opkrævet. Billetter og bagage I skal altid have billetter, når I besøger slottet (også selvom I ikke skal betale for entré). Billetterne bliver udleveret i billetsalget, som findes i portbygningen. Al bagage skal opbevares i et bagagerum, inden I går ind på slottet. Billetsalget udleverer nøgler til bagagerummet. Madpakker Der er mulighed for at indtage medbragt mad på spisepladsen ved caféen. Pladsen er delvist overdækket. Vil I være testklasse? Skriv til daglig leder af læringsenheden, Connie Anita Hansen via ch@kosa.dk, hvis du er interesseret i at deltage med en klasse. Klassen vil være med til at udvikle de kommende undervisningsforløb og kommer bl.a. til at afprøve vores nye undervisningsforløb før de bliver tilbudt officielt. Det er helt gratis at deltage.

Book en tur

Amalienborg tilbyder omvisninger for grupper i de faste udstillinger. Er du interesseret i undervisningsforløb for skoler, kan du se mere her Læs mere om de aktuelle omvisninger herunder eller book og køb plads med det samme her Du kan også kontakte bookingen på tlf.: 3318 6055 og høre nærmere. Bookingtelefonen er åben tirsdag-fredag i tidsrummet kl. 10.00-12.00. Du kan også skrive til: booking@kosa.dk. Omvisninger uden for normal åbningstid kan arrangeres mod ekstra betaling for vagtudgifter. AKTUELLE OMVISNINGER PÅ  AMALIENBORG I sommerferien kan du kommer med på en omvisning i Christian 7.s palæ eller med på byvandringen “Den kongelige akse.” Du kan også møde vores læringspiloter, der hver dag fortæller historier på museet i Christian 8.s palæ. OMVISNING I CHRISTIAN 7.S PALÆ Besøg Kongehusets repræsentations- og gæstepalæ. Gennem 250 år har rigets og udlandets fornemste personer været gæster i Christian 7.s Palæ, og bygningen emmer af eksklusivitet. Omvisningen giver dig mulighed for at gå i fodsporet på de kongelige gæster, opleve nogle af Danmarks smukkeste rum og høre om stedets omskiftelige historie. Palæet er for mange synonymt med nytårskuren, og du kommer også til at se de steder i palæet, hvor den traditionsrige begivenhed finder sted. PALÆETS HISTORIE A.G. Moltke, der var Frederik 5.s overhofmarskal og nære ven, udformede og indrettede i 1750’erne palæet, hvor han kunne holde forrygende fester og imponere sine gæster. I 1794 blev pragtbygningen overtaget af Christian 7., og siden 1885 har det primært fungeret som repræsentationspalæ for Kongehuset.  Også i dag bruges palæet til repræsentation, og historien gentager sig i nutidens brug; at vise sig fra sin bedste side. Omvisningen viser, hvordan palæet gennem tiden er blevet brugt til at manifestere magt og prestige med sine indbydende interiører, afholdelser af officielle begivenheder, udnævnelser af konger samt udstillinger af kostbare samlinger. Arkitekten Nikolai Eigtved står bag denne kulturhistoriske perle, der med kunst og kunsthåndværk i særklasse udgør et gesamtkunstværk af høj international karat. Der er tale om en tidscollage, der er visuelt sammensat af forskellige tidsperioders formsprog og virkemidler, men med rokokoens finurlige og lette kurver som de absolut fremherskende. HIGHLIGHTS Der er adgang til alle de repræsentative rum, og besøget inkluderer bl.a. den overdådige Riddersal, Taffelsalen, der stadig er i brug til Kongehusets officielle selskaber, Flora Danica-værelset, malerier af europæiske mestre, noget af landets fineste møbelkunst og et overflødighedshorn af udsøgte forgyldninger på vægge og i lofter. FASTE OMVISNINGER I CHRISTIAN 7.S PALÆ Oktober – december 2017: Onsdag kl. 13.00-14.30 på dansk Torsdag-fredag kl. 13.00-14.30 på engelsk Lørdag-søndag kl. 13.30-15.00 på engelsk Lørdag-søndag kl. 11.15-12.45 på dansk Januar – medio juni 2018: Onsdag kl. 13.10-14.40 på dansk Torsdag-søndag kl. 13.10-14.40 på engelsk Lørdag-søndag kl. 11.10-12.40 på dansk Omvisningens varighed: 60-75 min. Pris: 95 kr. pr. billet Antal billetter pr. omvisning: 26 stk. Mødested: Christian 8.s Palæ i porten VIL DU SE MERE? Det er muligt at besøge museet i Christian 8.s Palæ samt Rosenborg i forbindelse med omvisningen til en fordelagtig pris. Du kan enten købe entrébillet til Christian 8.s Palæ til 50 kr. eller til begge museer til 105 kr., når du medbringer billetten fra Christian 7.s Palæ. Henvend dig blot i billetsalget i Christian 8.s Palæ på dagen og medbring venligst billetten. Aflysninger kan forekomme Da Christian 7.s Palæ forsat bliver benyttet af Kongehuset til repræsentation, kan der ved særlige lejligheder forekomme aflysninger. I tilfælde af aflysninger vil du få direkte besked og dit billetkøb refunderet.   BYVANDRING: DEN KONGELIGE AKSE Byvandringen ”Den kongelige akse” er en privat omvisning i byrummet omkring Amalienborgkomplekset. Turen giver indblik i de oprindelige ideer og visioner omkring Eigtveds byplan, der opførtes til ære for den enevældige konge, Frederik 5. i midten af 1700-tallet. Museets læringspilot tager dig med på en rejse gennem kongekult, storslåede visioner om byplanen, og uforudsete hændelser, der gav Frederiksstaden den historie, vi kender i dag med kongefamilien, som centrale beboere.   Frederiksstaden er opkaldt efter Frederik 5. og blev grundlagt på baggrund af 300-års jubilæet for den oldenborgske slægts regeringsmagt i 1749. Staden skulle anlægges i den nordlige del af København, hvor det tidligere lystslot Sophie Amalienborg havde været placeret. Bydelen skulle være et symbol på den enevældige konges magt og rigdom og blev samtidigt bygget op efter moderne principper. Der blev derfor blandt andet opført Danmarks første offentlige hospital, og der blev gjort plads til borgerstanden, der skulle flytte ind i de mange palæer. Frederiksstaden består af to akser; Amaliegade på langs og Frederiksgade på tværs, og hvor de mødes, anlagdes Amalienborg Slotsplads. Fra slotspladsens centrum skuer rytterstatuen af Frederik 5. ud over bydelen, portrætteret som en magtfuld romersk kejser.   Vandringen varer ca. 60 min. og begynder ved museet på Amalienborg. Husk at medbringe bekræftelsen i udprintet stand. Ønsker man at besøge museet, hvor man kan opleve historien indefra, i forbindelse med vandringen tilkøbes entrébilletter på dagen i billetsalget på museet. Se entrépriser her   Rutens længde er ca.1,5 km. Vandringen kan også bookes på engelsk her   Fortrydelse ved køb af bookede produkter I tilfælde af afbestilling vil et afbestillingsgebyr på 150 kr. forfalde til betaling, hvis turen afbestilles mere end 14 dage før. Ved afbestilling mindre end 14 dage før tidspunktet for turen, vil turens fulde pris blive opkrævet. Hvis du fortryder købet, skal bookingafdelingen kontaktes på: Tlf.nr.: 3318 6055. Telefonen er åben tirsdag til fredag 10:00 til 12:00. E-mail: booking@kosa.dk EUROPAS SVIGERFORÆLDRE Den glücksborgske slægt har præget verdens store dynastier gennem nære familierelationer. Omvisningen vil give indblik i det komplicerede net af relationer, som Christian 9. og Dronning Louise var hjernerne bag, når vi zoomer ind på familiens politiske og private liv og formidler historien bag kongeparrets tilnavn ”Europas svigerforældre”. På omvisningen vil du opleve Amalienborg indefra og blive inspireret af den gribende slægtshistorie med en dygtig og erfaren omviser ved roret. Du vil komme tæt på personerne bag kongehuset og på de relationer, som slægten knyttede til prestigefulde dynastier i udlandet, og mærke arven efter ”Europas svigerforældre”. Pris for omvisning: 900 kr. (mandag-fredag) / 1000 kr. (lørdag-søndag) Varighed: ca. 60 min. Antal personer pr. omvisning: 25 pers. Omvisningen tilbydes på dansk, engelsk, tysk og fransk.

Prinsesse Benedikte 70 år

I anledning af Hendes Kongelige Højhed Prinsesse Benediktes 70-årsdag 29. april 2014 har Post Danmark udgivet et nyt frimærke. Frimærket vises med tilhørende fotos i en montre i Spisestuen på museet, hvor miniudstillingen kan ses frem til årsskiftet. Frimærket sælges med merpris til fordel for de danske spejderorganisationer, som er blandt de protektioneer, Prinsessen er mest kendt for. Siden ungdommen har H.K.H. Prinsesse Benedikte været engageret i både dansk og internationalt spejderarbejde, og fra sin mor, Dronning Ingrid, overtog Prinsessen hvervet som formand for Danske Pigerspejderes Fællesråd alleredei 1965. Der blev også udgivet et frimærke med Dronning Ingrid som spejder; nemlig i 1960 i anledning af Dronningens 25-års jubilærum som protektor for de blå og grønne pigespejdere i Danmark, H.K.H. Prinsesse Benedikte voksede op på Amalienborg som mellemste datter af Frederik 9. og Dronning Ingrid. I 1968 blev Prinsessen gift med Prins Richard zu Sayn-Wittgenstein-Berleburg, og parret har tre børn. Trods familieliv i Tyskland har Prinsessen gennem alle årene været dybt engageret i officielle opgaver i Danmark, heriblandt som protektor for bl.a. en lang række humanitære og sportslige organisationer. Frimærket, der sælges i striber med fem stk., viser Prinsesse Benedikte sammen med unge danske spejdere. På førstedagsarket og -konvolutten ses Prinsessens monogram, og portrættet er graveret af Wolfgang Mauer efter det seneste officielle foto, som er taget af Christina Hauschildt. Fotos er af Carsten Andersen, og frimærket er udført af Per Ingemann med tegning af Mauer.

Vagtskifte

Få den komplette kongelige oplevelse og se Livgardens vagtskifte på Slotspladsen i kombination med et museumsbesøg i palæet. I snestorm og hedebølge står Den Kongelige Livgarde trofast vagt ved deres skilderhuse på Amalienborg og passer på Kongefamilien. Livgarden har med stiftelsen i 1658 dybe historiske rødder og har siden 1785 holdt til ved Rosenborg. Skilderhusene i deres nuværende form kan formentlig dateres helt tilbage til 1740, hvor de blev anvendt ved Christiansborg Slot. Fra Rosenborg marcherer garderne hver dag fra kasernen mod Amalienborg til vagtskifte klokken 12, hvor de afløser deres kammerater. Gennem byen går paraden – ofte med musikkorps – og tiltrækker store mængder af tilskuere, og det er da også som taget ud af et eventyr. Livgardens uniform med bjørneskindshuen har udviklet sig over 300 år, og f.eks. har de karakteristiske blå bukser været brugt siden 1822. Parade og vagtskifte findes i forskellige udgaver. Der findes kongevagt, løjtnantsvagt og palævagt. Kongevagten er den mest omfattende og finder sted, når H.M. Dronningen opholder sig på Amalienborg. En palævagt kendetegnes ved, at ingen fra Kongefamilien bor på Amalienborg på det pågældende tidspunkt. Regentparret har bolig i Christian 9.s Palæ, D.K.H. Kronprinsparret i Frederik 8.s Palæ, mens D.K.H. Prins Joachim og Prinsesse Marie samt H.K.H. Prinsesse Benedikte benytter Christian 8.s Palæ, hvor også museet er placeret. Ud over størrelsen på vagtskiftet indikeres også hvem fra Kongefamilien, der residerer på Amalienborg ved brug af forskellige flag. Her skal man kigge efter, om Kongeflaget, H. K. H. Prins Henriks flag, Tronfølgerflaget, Rigsforstanderflaget eller Kongehusflaget vajer over Amalienborgs sorte tage. Hvis kun splitflaget er sat, bor ingen fra Kongefamilien i palæerne på Amalienborg i øjeblikket. Et besøg på museet med indblik i den kongelige families liv og færden på Amalienborg er derfor oplagt at supplere med overværelse af vagtskiftet. Kom dog i god tid, for man er aldrig alene om at ville opleve historiens vingesus på Amalienborgs Slotsplads.